Friday, September 30, 2016

Não há Deus supremo ou Deus criador no Dharma de Buda

(translated from English by Shaku Shinkai)


- click here for the English version -

Buda (á direita) ensinando a Verdade ao Brahma Baka (esquerda), 
que estava sob a ilusão de que é supremo no mundo.
Hoje em dia, muitas pessoas de dentro e fora da Sangha disseminam a idéia de que o Buda Shakyamuni não negou e nem afirmou a existência de Deus. Então, de alguma forma está implícito que o Honorável deixou a porta aberta para interpretações e que um discípulo budista pode acreditar em um Deus Criador ou Supremo.

Esta é uma ilusão que não está de acordo com o ensinamento de Shakyamuni. De fato, o Buda negou claramente a existência de um ser supremo que criou o mundo, governa o mundo e um dia julgará o mundo. Neste artigo e em outros que virão em seguida, não tenho a intenção de entrar em nenhum debate ou polêmica com seguidores de outras religiões sobre a existência ou não existência de um Ser Supremo, quero apenas provar que o Buda Shakyamuni claramente negou esta questão, considerando-a como uma ilusão falsa e perigosa. Para mim, a coisa mais importante não é o que as religiões monoteístas dizem, ou se alguns preferem crer em um Deus Criador (é escolha de cada um), mas sim o que disse  o Buda. Então, se nos consideramos discipulos de Buda, devemos entender sua posição sobre este assunto e segui-la com fé.

Wednesday, September 28, 2016

A question on shinjin (faith) and Amida's attainment of Buddhahood


Question:
"Amida attained Buddhahood for all of us when he became Enlightened. 'Shinjin' is simply the realisation of that fact with total conviction which in turn compels us to recite in thanksgiving "Namo Amidabutsu" ("Namo Amitofuo"). I wonder if it contradicts Jodo Shinshu".

Answer:
Shinjin (faith) is NOT only the realisation of the fact that Amida attained Buddhahood. Of course, Amida did attained Buddhahood in order to save us all, but this is not enough. All Buddhas attained Buddhahood and wish to save us, but this does not mean that sentient beings are saved just because Buddhas are Enlightened. We must follow the method prescribed  by each Buddha if we want to attain Enlightenment ourselves. So, Amida Buddha made His Primal Vow in which He said we should entrust to Him, say His Name in faith and wish to go to His Pure Land.

Monday, September 26, 2016

Explicações gerais sobre “ser”, “karma” e “renascimento”

(translated from English by Shaku Shinkai)

- Click here for the English version - 
            
Samsara é o ciclo de renascimentos e mortes através do qual os seres não iluminados devem passar devido ás suas ilusões kármicas e paixões cegas. Mas antes de entrar em detalhes sobre esta tópico, vamos entender o que é o “ser” ou uma “pessoa” de acordo com o ensinamento budista, e também, o que é “karma” e “renascimento”.

Agora, caros amigos, imaginem que você tem um carro na sua frente. Agora imagine que você perde uma das rodas deste carro e a deixa de lado. O carro e a roda são idênticos? Agora pegue uma segunda roda e proceda do mesmo modo, perguntando-se a mesma coisa. Continue a desmontar o carro e não pare até que cada componente do automóvel seja posto de lado. Agora pergunte-se de novo: estes componentes, separadamente, representam o automóvel? Você irá concluir logicamente que a resposta é  “não”.

Saturday, September 24, 2016

On the wrong view of regarding one's teacher as a manifestation of a Buddha or a Master

I have just found these words (see left photo), writen on September 21st, by a Dharma friend, member of Horai Association of Jodo Shinshu on another friend's Facebook page: "Zuiken Sensei was also known to be a manifestation of Kassapa Buddha in Japan". I decided to take a print screen and give some quick comments.

With all due respect for the good things Zuiken Sensei and his son, Zuio Inagaki Sensei, did for the Sangha, I publicly ask my Nembutsu friends to stop this idol worshipping attitude. No modern teacher should be placed on equal status with Shinran Shonin and Rennyo Shonin, and nobody should be considered or treated as a manifestation of a Buddha. This is clearly NOT the Jodo Shinshu way of relating with a teacher. If we allow such idolizing of our priests and teachers, we open a very dangerous gate. Thus, everything a teacher sais or writes will not be checked anymore through the filter of reason and no more compared with what Shakyamuni, Shinran and Rennyo said, because..... that teacher is "the manifestation of a Buddha".....

Thursday, September 15, 2016

The merit transference from Amida Buddha to those who entrust to Him


How does Amida Buddha save us? By transfering His merits to us, those who have faith in Him. Shinran Shonin said:

"When I humbly contemplate the true essence of the Pure Land Way, I realize that Amida’s merit transference has two aspects: one is the aspect of going forth, and the other that of returning. Concerning the aspect of going forth of merit transference, there are true teaching, practice, faith, and Enlightenment"[1].

In the practices based on personal power the practitioner “earns” virtues which he transfers for his own Enlightenment. But in the case of  Other Power (Pure Land) way, the transference of merits takes place from Amida Buddha to those who entrust to Him. This transference of merit (eko) carries the follower to the Pure Land where he attains Nirvana or perfect Enlightenment. Shinran Shonin says in a hymn:

Dharma talks on my youtube channel